بیترین - Bitrin
مطالب جالب - مطالب علمی - ترفند کامپیوتر - ترفند موبایل - مطالب مذهبی - مطالب اجتماعی - آموزش آشپزی - طالع بینی - شعر و ادبیات - تصاویر و عکس های جالب - مطالب طنز - داستان کوتاه
  ساعت  
  کلام نور  
هر كه بر طريق خداپرستي محكم و استوار باشد ، مصائب دنيا بر وي سبك آيد ، گر چه تكه تكه شود . حضرت امام هادی (ع)
  سخن بزرگان  
تو، جدا از دیگران نیستی ، قضاوت در مورد کارهای خوب دیگران هم دست کمی از قضاوت در مورد کارهای بدشان ندارد(وین دایر)
  لطیفه  
از دختره می پرسن : شوهر چند حرف داره ؟ می گه : اگه پیدا بشه حرف نداره
  اس ام اس  
خواص گوسفند :1-بو مي دهد 2-سبزي مي خورد 3- گاهي مي خوابد 4-پرواز نمي کند 5-مسیج هاي سر کاري را با دقت مي خواند.
  وضعیت در یاهو  

آگهی



تعداد بازدید این وبلاگ تا کنون : 230476
جانم فدای رهبر
آیت الله صافی گلپایگانی :

هر گاه در جامعه فضایل اسلامی ، اخلاقی ، امر به معروف و نهی از منکر گسترش یابد
اولین کسی که مسرور می شود ، حضرت بقیه الله الاعظم (عج) است.
هر گاه در جامعه بی حجابی ، بی حیایی ، بدعت در دین ، معاصی و گناهان زیـاد شود
اولین کسی که غمگین می شود ، حضرت بقیه الله الاعظم (عج) است.
آجرک الله يا بقيه الله في مصيبت امک فاطمه عليهم السلام

جان فداي گريه هاي بي صداي فاطمه (س)


سـر نهم بر خـاک پـاک پر بهاي فاطمه (س)


دختــر پـاک رسـول و قـوت قلب علــــي (ع)


جــان فـداي آن شهيد کـربـلاي فاطمه (س)


السلام عليک يا رحمه للعالمين

شب گـذشت و صبـــح گــــل هـــا بردميــد

 

آفتـــاب زندگي از شـــرق دل هـــا بردميــد

 

ديدن تصوير « احمد » در درون مه خطاست

 

چون نهان خورشيد زيبا از جبل هـــا بردميــد

 

ميلاد پيامبر رحمت و رسول مهرباني 

حضرت محمد مصطفي صلي الله عليه و آله و سلم

بر تمام مسلمانان عالم هستي 

بخصوص برادران و خواهران مکرم و معزز اهل سنت 

مبارک باد


مهدویت


مهدویتت و سفیانی
سفیانی در ماه رجب خروج می‌کند و یمانی و خراسانی، نیز در این ماه قیام می‌کنند؛ بعد در ماه رمضان، ندای آسمانی شنیده می‌شود و در ماه ذی الحجۀ، قتل نفس زکیه اتفاق می‌افتد و در ماه محرم، همزمان با عاشورا، واقعه شریف قیام (خروج) امام مهدی علیه السلام رخ می‌دهد. بنابراین از نظر زمانی، سفیانی، اولین نشانه حتمی ظهور در ماه رجب خواهد بود.

نشانه‌های ظهور از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین بخش‌های معارف مهدوی است. اختصاص بخش عمده‌ای از روایات مهدویت به این موضوع، بهترین گواه بر این مسئله است. این جذابیت از سویی باعث افزایش اقبال عمومی به این مسئله و در نتیجه اصل اندیشه مهدویت می‌شود، اما از سوی دیگر، افزون بر ایجاد زمینه مناسب برای ورود خرافات، طمع شیادان را برای جعل و تحریف روایات را، دو چندان می‌کند. از این‌رو، نظر به فقدان پژوهش‌های مستند در این زمینه، شایسته است با انجام تحقیقات مبتنی بر اصول و قواعد فهم حدیث و با جداسازی احادیث صحیح از ضعیف و مطالب مستند از غیرمستند، علاوه بر پالایش معارف مهدویت از خرافات، زمینه‌های سوءاستفاده از این موضوع نیز، از میان برداشته شود.

 

سفیانی، اولین نشانه حتمی ظهور

اهمیت فراوان جایگاه شورش سفیانی به عنوان بزرگترین دشمن امام عصر و اولین نشانه حتمی ظهور، که به نوعی تمام علائم حتمی ظهور با این نشانه در ارتباط هستند به این نکته مهم باید اشاره گردد که یکی از اساسی‌ترین اهداف قیام سفیانی، حمله به مناطق شیعه‌نشین و کشتار شیعیان و حمله به مراکز مقدسه شیعه در کشور عراق، است. تأثير این رخداد عظیم در کیان تشیع و تهدیدی که از ناحیه سفیانی متوجه شیعیان جهان می‌شود، بررسی ابعاد این ماجرا و آگاهی از زوایای مختلف آن را ضروری می‌نماید.

 

اقوال مختلف درباره شورش سفیانی در منطقه شام و کشور سوریه

 سفیانی در ماه رجب خروج می‌کند و یمانی و خراسانی هم در این ماه قیام می‌کنند؛ بعد در ماه رمضان، ندای آسمانی شنیده می‌شود و در ماه ذی الحجۀ، قتل نفس زکیه اتفاق می‌افتد و در ماه محرم واقعه شریف قیام (خروج) امام مهدی علیه السلام رخ می‌دهد. بنابراین از نظر زمانی، سفیانی، اولین نشانه حتمی ظهور در ماه رجب خواهد بود.

 بنا بر نظر مشهور و صحیح، در روایات و احادیث شیعه، سفیانی، به عنوان اولین علامت حتمی ظهور امام مهدی، از نسل بنی امیه و از فرزندان معاویه، ابوسفیان و هندجگرخوار در ماه رجب سال ظهور امام مهدی، از منطقه وادی یابس در منطقه شام، خروج خواهد کرد. منطقه شام که آبستن حوادث است و اختلافات شدیدی بین گروه ها و پرچم های مختلف، در حال وقوع است، بعد از زمین لرزه بزرگ و خسف منطقه حرستا یا جابیه، آماده خروج سفیانی میشود. سفیانی بعد از خروج، شش ماه می‌جنگد و نه ماه هم بر الکور الخمس در منطقه شام، حکومت خواهد کرد. سفیانی ابتدا در منطقه شام و دمشق، بر همه دشمنان داخلی اش، ابقع و اصهب، پیروز شده و تمام مردمان منطقه شام به غیر از شیعیان، به اطاعت و پیروی از او درخواهند آمد. او بعد از پیروزی بر اصهب و ابقع، و تثبیت موقعیت خویش در مرکز حکومت خویش، دمشق، آماده حمله به شیعیان و مراکز مهمی شیعی در عراق و حجاز، خواهد شد. لشکر سفیانی به عنوان بزرگترین دشمنان امام مهدی با حمله به عراق و حجاز، به قتل و کشتار خواهند پرداخت، و بعد از درگیری در بزرگترین جنگ آخرالزمان، نبرد قرقیسیا، به عنوان طرف پیروز این جنگ، وارد عراق خواهند شد. سفیانی به فتوحات برق آسا ادامه خواهد داد تا اینکه در منطقه بیداء، سپاه او، بنابر خبر غیبی پیامبر(ص) معجزه‌ای رخ می‌دهد و سپاه سفیانی بین مکه و مدینه، خسف خواهد شد. سفیانی به عنوان منجی دروغین امت اسلام، که از حمایت رومی‌ها برخوردار است، بعد از عقب‌نشینی از منطقه شام و دمشق، در نبرد قدس با امام مهدی، به قتل می‌رسد. امام مهدی با شکست سفیانی، در نبرد قدس، وارد بیت‌المقدس شده و فلسطین آزاد خواهد شد.

 

تواتر روایات سفیانی

 روایات مربوط به سفیانی در منابع حدیثی شیعه و اهل سنت، بسیار فراوان است و به گفته محدثان شیعی، به حد تواتر[1] می باشد. آیۀ الله صافی گلپایگانی در کتاب ارزشمند منتخب الاثر، چنین می فرماید:

 و أما السفياني فهو رجل من آل أبي سفيان، ... يخرج- كما في بعض الروايات- بالشام، و يملك ثمانية أشهر أو أزيد من ذلك، و يقبل- كما في غيبة الشيخ- من بلاد الروم متنصّرا، في عنقه صليب، و قد جاء فيه و ما يصدر منه من الأفاعيل السيئة، و الأعمال الفظيعة، و سيرته الخبيثة، روايات كثيرة تجاوزت عن حدّ التواتر، و لعلّ ما ذكر منها نعيم بن حمّاد تزيد عن المائة، فراجع في ذلك. فتنه، و كتاب الملاحم لابن المنادي، و كتب الفتن من الصحاح و الجوامع لأهل السنّة، و ما ورد فيه في كتب مشايخ الشيعة و محدّثيهم، ... و لا تنكر الأمر الثابت الذي‏ أخبر به الرسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بضعف أسناد بعض الأحاديث أو ضعف متونها، و خذ بما أخذ العلماء في باب حجّية الأحاديث من القواعد العقلائيّة و العرفيّة.[2]

 

علاوه بر این، حتی احادیث خسف بیداء سپاه سفیانی در منطقه بیداء (بین مکه و مدینه)، نیز نزدیک به حد تواتر می باشد.[3]

 پس چگونه ممکن است خروج سفیانی در آخر الزمان، و در آستانه ظهور امام مهدی علیه السلام، محل تردید باشد اما بنا بر گفته محدثان شیعه و اهل سنت، سفیانی و خسف بیداء لشکر سفیانی در آخرالزمان و قبل از ظهور امام عصر، جزو احادیث متواتر اسلامی باشد؟. حتی اگر در خروج سفیانی قبل از ظهور، شک کنیم و اعلام کنیم سفیانی در طول تاریخ اسلام اتفاق افتاده، در این فرضیه، تناقض خواهد شد که چگونه سفیانی در گذشته رخ داده اما خسف بیداء و فرو رفتن لشکر سفیانی در منطقه بیداء بنابر تصریح روایات و متواترات اسلامی در منابع شیعه و اهل سنت، در آینده و در هنگام ظهور حضرت مهدی علیه السلام، رخ خواهد داد؟

 از این رو جای هیچ مناقشه‌ای در باره اصل وجود سفیانی در آینده و فرو رفتن لشکر اعزامی سفیانی به حجاز (خسف بیداء) به عنوان دو نشانه مهم و علامت حتمی ظهور، وجود ندارد.

 

اقوال درباره سفیانی

 اما در مقابل نظر مشهور شیعه که معتقدند اصل وجود سفیانی و تفاصیل و جزئیات آن در روایات معتبری نقل شده است، گروه اندکی، بر اصل وجود روایات سفیانی صحه گذاشته و اما ذکر کرده اند که جزئیات و تفاصیل مربوط به سفیانی قابل اثبات نیست. بنابراین به دلیل اشکالات سندی احادیث سفیانی، آشفتگی و تعارض روایات با یکدیگر، شباهت با سفیانی های که در طول تاریخ به وقوع پیوسته و ربطی به آینده ندارد، و جعل بنی عباس و بنی امیه در موضوع سفیانی و جنگ قدرت حاکمان بنی‌عباس و بنی‌امیه بر سر خلافت اسلامی، قابل اثبات نیست و تنها اصل وجود سفیانی را می‌توان پذیرفت.

 همچنین، در مقابل نظریه سفیانی شخصی، برخی معتقد به سفیانی نوعی و سمبلیک (نمادین) هستند. همچنین گروه اندکی، معتقدند، احادیث سفیانی جعلی است و بنی‌امیه براي بازگشت آل‌ابي‌سفيان به قدرت و خلافت اسلامی، احادیث سفياني را جعل كردند. و از طرف دیگر بنی‌عباس، برای حق جلوه دادن و معرفی حکومت خویش به عنوان حکومت موعود، در اخبار و احادیث سفیانی و پرچم‌های سیاه و نسب امام مهدی، تصرف کرده و برخی روایات سفیانی را جعل کردند و خواستند ظهور سفیانی، را به عنوان نشانه حق بودن حکومت خویش، معرفی کنند.

 

در مجموع، چهار نظریه در موضوع سفیانی، مطرح می باشد:

 

1. قول مشهور شیعه که سفیانی به عنوان علامت حتمی ظهور امام مهدی علیه‌السلام، در حد تواتر می‌باشد. و جزئیات و تفاصیل سفیانی نیز در احادیث معتبر گزارش شده است.

 

2. اصل وجود سفیانی متواتر معنوی است اما جزئیات و تفاصیل مربوط به آن قابل اثبات نیست.

 

3. احادیث سفیانی جعلی است و اعتباری ندارد.

 

4. سفیانی، به عنوان نماد جبهه باطل می باشد و نمادین و سمبلیک است. بنابراین سفیانی شخصی، معنایی ندارد و باید به سفیانی نوعی معتقد بود.

 

حتمی بودن خروج سفیانی

در روایات اسلامی به حتمی بودن خروج سفیانی اشاره شده است؛ اين مطلب در روايات متعدد و معتبری با تعابير مختلفي چون: «محتوم»، «لابدّ‌‌منه»، «حتم من الله»، «لابدّ ان یکون»، «لایکون قائم إلا بسفیانی»، «من قبل قیام القائم»، «خمس قبل قیام القائم» و «خمس علامات محتومات» و ... بيان شده است.

 

امام سجاد عليه ‌السلام در حدیث معتبر فرموده­‌اند:

 ... إِنَ‏ أَمْرَ الْقَائِمِ‏ حَتْمٌ‏ مِنَ‏ اللَّهِ‏، وَ أَمْرُ السُّفْيَانِيِ‏ حَتْمٌ‏ مِنَ‏ اللَّهِ‏، وَ لَا يَكُونُ قَائِمٌ إِلَّا بِسُفْيَانِي‏.[4]

 ... قیام قائم از ناحیه خداوند قطعی است و خروج سفیانی نیز قطعی است. هرگز قیام قائم بدون سفیانی نخواهد بود.

 

از جمله در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است:

 السُّفْيَانِيُّ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ خُرُوجُهُ فِي رَجَب‏.[5]

 سفیانی از علایم حتمی است و قیام او در ماه رجب خواهد بود.

 

و در کتاب الغیبه نعمانی، از امام باقر عليه ‌السلام در تفسیر آیه ﴿ثم قضی اجلا و اجل مسمی عنده[6] نقل شده است:

 إِنَّهُمَا أَجَلَانِ: أَجَلٌ مَحْتُومٌ وَ أَجَلٌ مَوْقُوفٌ. قَالَ‏ لَهُ‏ حُمْرَانُ:‏ مَا الْمَحْتُومُ؟ قَالَ الَّذِي لَا يَكُونُ غَيْرُهُ. قَالَ: وَ مَا الْمَوْقُوفُ؟ قَالَ: هُوَ الَّذِي لِلَّهِ فِيهِ الْمَشِيَّةُ. قَالَ حُمْرَانُ: إِنِّي لَأَرْجُو أَنْ يَكُونَ أَجَلُ السُّفْيَانِيِّ مِنَ الْمَوْقُوفِ. فَقَالَ: أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ مِنَ الْمَحْتُومِ.[7]

 آنها دو اجل‌اند: اجل محتوم و تغییرناپذير و اجل موقوف و مشروط. حمران پرسید: اجل محتوم چیست؟ فرمود: اجلی که جز آن نخواهد شد. حمران عرض کرد: اجل موقوف و مشروط چیست؟ فرمود: آنچه اراده خداوند در آن راه دارد و قابل تقدیم و تاخیر و برطرف شدن است. حمران عرض کرد: امیدوارم قیام سفیانی از علایم موقوف و مشروطي باشد که بدا در آن راه دارد! امام فرمودند: به خدا سوگند که چنین نیست، او از علایم حتمی است.

 در این روایت، امام باقر عليه‌السلام اجل مسمّی را به اجل محتوم تفسیر کرده‌­اند، و سپس سفیانی را جزو محتوم­ها دانسته‌اند.

 

از تقابل میان علایم موقوف و حتمی که در این روایات آمده، برمي‌آيد که سفیانی از دایره علایم موقوف، خارج است. بنابراین، حمل این نشانه محتوم بر آنچه که احتمال بدا در آن راه دارد، به نوعی وارد کردن علائم محتوم به دایره علائم موقوف است كه بر خلاف ظاهر روایات سفیانی می باشد. بلکه نتیجه این سخن، به نوعی موجب لغو بودن تقسیم علائم ظهور به حتمی و غیر حتمی است.[8] در حالیکه نص روایات اسلامی، نشانه های ظهور را به دو دسته حتمی و موقوف (غیرحتمی) تقسیم کرده اند. و میتوان گفت در علائم حتمی ظهور، بداء راه ندارد اما علائم غیر حتمی، ممکن است مشمول حکم بداء شوند.

 

امام صادق عليه ‌السلام نیز در این خصوص در روایت معتبر فرموده‌­اند:

 مِنَ الْأَمْرِ مَحْتُومٌ وَ مِنْهُ مَا لَيْسَ بِمَحْتُومٍ وَ مِنَ‏ الْمَحْتُومِ‏ خُرُوجُ‏ السُّفْيَانِيِ‏ فِي‏ رَجَبٍ‏.[9]

 برخی از امور محتوم و تغییر ناپذيرند و برخی‌شان غیر محتوم است. قیام سفیانی در ماه رجب، از علایم حتمی است.

 

و نیز امام باقر علیه السلام در حدیث دیگری فرموده­‌اند:

 إِنَ‏ مِنَ‏ الْأُمُورِ أُمُوراً مَوْقُوفَةً وَ أُمُوراً مَحْتُومَةً وَ إِنَّ السُّفْيَانِيَّ مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِي لَا بُدَّ مِنْهُ.[10]

 برخی از امور موقوف و مشروط­‌اند و برخی محتوم و تغییر ناپذير، و سفیانی از علایم حتمی است که بی‌­تردید رخ خواهد داد.

 

و در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است:

 مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِي لَا بُدَّ أَنْ يَكُونَ مِنْ قَبْلِ قِيَامِ الْقَائِمِ خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ وَ خَسْفٌ بِالْبَيْدَاءِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ وَ الْمُنَادِي مِنَ السَّمَاء.[11]

 از حتمیاتی که پیش از قیام قائم خواهند بود: سفیانی، فرورفتن (لشکر سفیانی) در بیداء، قتل نفس زکیه، و ندای آسمانی است.

 

در روايت معتبر، ابوحمزه ثمالي از امام صادق درباره جمله ای از امام باقر علیه‌السلام درباره سفیانی، پرسش می کند و با تأکید و تأیید امام صادق علیه‌السلام، در حتمی بودن خروج سفیانی، مواجه می‌شود.

 قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام كَانَ‏ يَقُولُ‏ إِنَ‏ خُرُوجَ‏ السُّفْيَانِيِ‏ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ قَالَ لِي نَعَم ‏... .[12]

 ابو حمزه ثمالی، نقل  می‌کند که به امام صادق علیه السلام عرض کردم که پدر شما، امام باقر(ع) پيوسته مي‌فرمود: قيام سفياني از امور حتمي است. امام صادق7 فرمودند: آري، همين‌طور است...

 

نکته ای که در این روایت قابل توجه است عبارت "کان یقول" می باشد. یعنی "پیوسته می‌فرمود" و این نشانگر تأکید بر حتمی بودن خروج سفیانی در لسان ائمه می باشد.

 

از طرفی در روایات، سفیانی در کنار نشانه های حتمی ظهور امام عصر، قرار گرفته و منحصر شده است. از جمله در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است:

 خَمْسٌ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ: الْيَمَانِيُّ وَ السُّفْيَانِيُّ وَ الْمُنَادِي يُنَادِي مِنَ السَّمَاءِ وَ خَسْفٌ بِالْبَيْدَاءِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّة.[13]

 پیش از قیام قائم پنج نشانه است: سفیانی، سفیانی، نداء آسمانی، خسف بیداء، قتل نفس زکیه.

 

نکته پایانی

 در عصر ظهور، منطقه شام در خاورمیانه، آبستن حوادث است و اختلافات شدیدی بین گروه ها و پرچم های مختلف، در حال وقوع است، بعد از زمین لرزه بزرگ و خسف منطقه حرستا یا جابیه در کشور سوریه، منطقه شام، آماده خروج سفیانی میشود. سفیانی بعد از خروج، شش ماه می جنگد و نه ماه هم بر الکور الخمس در منطقه شام، حکومت خواهد کرد. سفیانی ابتدا در منطقه شام و دمشق، بر همه دشمنان داخلی اش، ابقع و اصهب، پیروز شده و تمام مردمان منطقه شام به غیر از شیعیان، به اطاعت و پیروی از او درخواهند آمد. او بعد از پیروزی بر اصهب و ابقع، و تثبیت موقعیت خویش در مرکز حکومت خویش، دمشق، آماده حمله به شیعیان و مراکز مهمی شیعی در عراق و حجاز، خواهد شد.

یکی از اساسی‌ترین اهداف قیام سفیانی، حمله به مناطق شیعه‌نشین و کشتار شیعیان و حمله به مراکز مقدسه شیعه در کشور عراق، است. تأثير این رخداد عظیم در کیان تشیع و تهدیدی که از ناحیه سفیانی متوجه شیعیان جهان می‌شود، بررسی ابعاد این ماجرا و آگاهی از زوایای مختلف آن را ضروری می‌نماید.

 

پی نوشت‌ها:

[1] . نعمانی، الغیبۀ، ص 282. صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ج 3، ص 88.

[2] . صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ج 3، ص 88.

[3] . متقی هندی، البرهان فی علامات المهدی، ص 112.

[4] . حمیری، قرب الاسناد، ص374.

[5] . شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص 650.

[6] . سوره انعام، آيه2.

[7] . نعمانی، الغیبه، ص 301. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 249،

[8] . عاملی، دراسة علامات الظهور، ص 45.

[9] . نعمانی، الغیبۀ، ص 300.

[10] . نعمانی، الغیبۀ، ص 301.

[11] . نعمانی، الغیبه، ص264.

[12]. شیخ صدوق، كمال الدين، ج 2، ص652.

[13] . شیخ طوسی، الغیبه، ص436.


منبع : www.rajanews.com

واقعاً پدر زحمت کش یعنی ... و مادر فداکار و مؤدب یعنی ... ؟!!!
لطیفه    

بچه: مامان! شاهزاده رویاها با اسب سفید یعنی چی؟ مامان: یعنی یه خری مثل بابات!

 

نرود میخ آهنین بر سنگ

آخه چرا ما بلد نیستیم مثل یک انسان عاقل رفتار کرده و حرف بزنیم ؟

اینگونه لودگی ها و مسخره بازی ها به نظر شما دارای چه مفهومی است ؟

من از  کسانی که اینگونه مطالب مزخرف را نوشته و تأیید می کنند می پرسم : آیا پدر شما یک .... است و مادر شما یک بی ادب و بی تربیت ؟!!!!

بخدا خر بسیار فهمیده تر و نجیب تر و زحمت کش تر از کسانی است که اینگونه بی ادبی ها و حرمت شکنی ها و زیر پا گذاشتن حریم ها را ترویج و تبلیغ می کنند .

همانطور که ما و شما مخلوق خداوندیم ، خر هم یکی از مخلوقات الهی است که اگر صفت بارکشی این حیوان نبود بسیاری از کارهای ما زمین می ماند و مجبور بودیم خودمان حمال باشیم .

همین الاغ به ازای هر نفسی که می کشد و کاهی که می خورد ، سر به آسمان بلند می کند و شاکر خالق خود است ، ما چی ؟

جقدر خدا را شکر می کنیم ؟ این کارهای شما یعنی کفران نعمت ، یعنی بانی نزول  نقمت و بلا 

وای بر ما ! وای بر ما !

وای به حال فرزندانی که زیر دست پدر ومادری مثل شما می خواهند تربیت شوند و شما را الگوی تربیتی خود قرار دهند !!!

 


صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11-20 صفحه بعد

مطالب  1 تا 5 از تعداد کل 1713 یافته را مشاهده میکنید!

Untitled 2
abbasali

 
 

نام حقیقی :  عباسعلی ایزدی مقدم
تاریخ تولد : 1350/06/01
موقعیت : ایران - خراسان رضو - سبزوار
جنسیت : مرد

 
ارسال پیام
آگهی



طالع بینی خانه | قوانین
  abbasali.
بازیابی کلمه عبور | عضویت